بصیرت

بصیرت
 
قالب وبلاگ

علامه مصباح يزدي: روي كار آمدن جريان انحرافي، انحراف اسلام و انقلاب را در پي خواهد داشت

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اگر نگراني ما در انتخابات و سائر مسائل، دين باشد مقدس است و در غير اين صورت گرفتار فكري شيطاني هستيم

اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اگر نگراني ما در انتخابات و سائر مسائل، دين باشد مقدس است و در غير اين صورت گرفتار فكري شيطاني هستيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار علامه مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع شوراي مرکزي جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به آياتي از قرآن كريم، انسان را موجوي مختار دانست كه با اختيار خود مي‌تواند راه سعادت را پيموده و به مقام خلافت الهي برسد، مقامي كه براي ملائكه‌اي كه دائما به عبادت خدا مي‌پردازند، به دليل نداشتن چنين اراده‌اي، دست نيافتني است.
حضرت آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي با تأكيد بر اين‌كه انسان دائما بر سر دوراهي و چند راهي قرار مي‌گيرد، فتنه‌ها را بزنگاه‌ها و نقاط عطف امتحانات الهي ناميد و گفت: قبولي در فتنه، ترقي بيشتر و مردود شدن در آن، سقوط شديدتر را در پي خواهد داشت.
وي با اشاره به ماجراي سقيفه، آن را بزرگ‌ترين فتنه در تاريخ اسلام دانست و گفت: فتنه از مقوله امتحان و داراي مراتب مختلف است و روز به روز دشوار‌تر مي‌شود. به عنوان مثال، بعد از فتنه 88 كه فتنه بزرگي بود و ملت سرافراز از آن بيرون آمد بايد منتظر فتنه سخت‌تري در آينده باشيم.
علامه مصباح يزدي خاطر نشان كرد: بين كساني كه در فتنه‌ها نمره قبولي مي‌گيرند نيز تفاوت و مراتبي وجود دارد كه در فرهنگ اسلامي، اين امتحانات بر پايه معرفت و ايمان توجيه مي‌شود و كساني كه در فتنه‌ها نمره بهتري ‌مي‌گيرند داراي معرفتي بالاتر و ايماني قوي‌تر هستند.
عضو خبرگان رهبري ادامه داد: نمي‌توان نمره قبولي در فتنه را به گونه‌اي در نظر گرفت كه فقط الگوي حد اعلي را قبول بدانيم، چرا که همگان در معرفت و ايمان در يك سطح نيستند، و از طرفي نمي‌توان قبولي را عنواني در نظر گرفت که مردودان پي‌درپي فتنه‌ها را نيز شامل شود، هرچند تحول در افراد امكان‌پذير است.
علامه مصباح يزدي با ذكر آيات و رواياتي در خصوص تعاون و همكاري گفت: به طور طبيعي كساني كه وجوه تشابه آنها بيشتر و معرفت و ايمانشان به يكديگر نزديك‌تر است، بهتر مي‌توانند با هم كار كنند.
وي با اشاره به فتنه‌ها كه امتحانات اجتماعي سرنوشت‌ساز هستند، خاطر نشان كرد: در اين امتحانات كار فردي جواب نمي‌دهد و بايد با تعاون و همكاري از فتنه‌ها سرفراز بيرون آمد.
علامه مصباح يزدي با اشاره به دو مشكل تفاوت افراد در معرفت و ايمان و انباشت نيروها در كار گروهي گفت: اين مسأله در طول تاريخ مورد مناقشه قرار گرفته، به طوري که در عصر اخير، دانشمندان غرب به فكر تشكيل گروه و حزب افتادند.
وي با اشاره به تاريخچه احزاب قبل از پيروزي انقلاب در ايران ادامه داد: حتي اوائل نهضت كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد حزب‌هايي وجود داشت و متدين‌ترين افراد ما نيز چاره‌اي جز حزبي شدن نمي‌ديدند.
آيت‌الله مصباح يزدي با بيان نمونه‌اي از اين افراد ادامه داد: ماهيت حزبي كه در چارچوب ارزش‌هاي اسلامي تشكيل مي‌شود با حزب غربي متفاوت است؛ از اين رو شهيد بهشتي حزب را محلي براي عبادت مي‌دانست، در حالي‌كه در حزب‌هاي غربي دو طرف خود را براي جنگ با يكديگر آماده مي‌كنند.
وي با اشاره به لزوم توجه به الگويي سازگار با باورهاي اسلامي در تشكيل حزب گفت: در اين زمينه بايد فعاليت و كار صورت گيرد، اما احزاب و گروه‌ها بايد در مشتركات ضروري اسلام توافق داشته باشند و هيچ بخلي نورزند و هركجا كسي مي‌خواهد در برابر خطرات از اسلام حمايت كند، بايد او را كمك كنند و اگر كسي بر خلاف مصالح اسلام حركت كرد، بايد او را كنار بگذارند، هرچند ‌كه برادر يا هم حزبي آنها باشد.
علامه مصباح خاطر نشان كرد: اين سخنان بدين معنا نيست كه نبايد حزب و گروه و صنفي داشته باشيم، بلکه احزاب بايد هدف اصلي را مد نظر قرار دهند؛ يعني همه اهل برّ و تقوا باشند و اسلام برايشان مهم باشد، هرچند در برخي روش‌ها با هم اختلاف نظر داشته باشند.
وي در ادامه با اشاره به فتنه‌اي كه اخيرا احساس مي‌شود گفت: به عنوان مثال، نگراني كساني از اين فتنه فقط به اين جهت است كه نتيجه به نفع رقيب سياسي تمام شود و پست آنها از دستشان برود كه اين انگيزه مقدس و ديني نيست و از نوع انگيزه‌هاي احزاب غربي است، اما اگر كساني از اين فتنه بدان جهت نگران باشند که اگر گروه انحرافي بر سركار آيند به دستاوردهاي انقلاب ضرر زده و موجب انحراف دين مي‌شوند - كه شواهد هم چنين مي‌نمايد- نگراني مقدسي است.
اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اگر نگراني ما در انتخابات و سائر مسائل، دين باشد مقدس است و در غير اين صورت گرفتار فكري شيطاني هستيم.
وي با اشاره به اين‌كه ممكن است كساني در يك جبهه باشند، ولي در انگيزه کاملا با هم تفاوت داشته باشند، گفت: هركس بايد به عمق دل خود رجوع كند و ببيند حمايت‌ها و مخالفت‌هايش با چه انگيزه‌اي است.
گفتني است اين ديدار پنجم خردادماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ جمعه 13 خرداد 1390 ] [ 11:13 ] [ علیرضا دهقانی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بصیرت را در همه ابعاد زندگی خود پیاده کنیم تا دینمان و عقایدمان را ناخواسته و نفهمیده به یغما نبرند. التماس دعا
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و آدرس basirat110.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب